tisdag 14 december 2010

Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami

"Toru Okadas katt har försvunnit. Kort därefter försvinner även hans fru. Samtidigt börjar han få en rad anonyma sexsamtal på telefon, han blir kompis med en morbid men gladlynt grannflicka, träffar en kvinna som är uppkallad efter en ö i Medelhavet och lär känna en åldrad löjtnant från andra världskriget. Efter en tid har Okadas ordnade Tokyo-tillvaro bytts mot total förvirring. För att återfå kontroll över situationen börjar han tillbringa alltmer av sin tid i en torrlagd brunn och det är tydligt att inget kommer att bli som det varit."

När jag hade läst Kafka på stranden hävdade jag lyriskt att Murakami var min absoluta favoritförfattare, och en bok senare hävdar jag det fortfarande. Den här boken är om möjligt ännu bättre än Kafka på stranden. Intressanta och konstiga personligheter som kommer och går boken igenom, frågan om vad som är dröm och vad som är verklighet... Jag älskar det! Läs den, jag lovar er, det är 741 sidor magi!

take care / s.pehrson


Tack Yoshi för att du förgyllde bilden!

1 kommentar: