måndag 23 augusti 2010

Det började faktiskt regna, precis som jag sa!

Jag antar att den här dagen kan kallas "den första riktiga skoldagen". Den första veckan är ju alltid lite trög, eftersom alla kurser ska presenteras med mål och betygskriterier och allt det där, och så tar det ju ett tag att komma in i att skolan faktiskt har börjat. När mamma till exempel frågade mig igår när jag skulle börja idag så svarade jag automatiskt att jag minsann skulle vara ledig idag. Hon syftade på skolan, jag tänkte på jobbet. Det där med skolan är fortfarande ganska bortkopplat, med andra ord.

Jag började klockan 9, och då blev det lite information om enge
lska c, som jag utan tvekan ska läsa. Dock finns det en risk att kursen blir på distans, men jag kommer som sagt läsa den vilket som. Engelska är, och har varit ända sedan tredje klass, ett utav mina favoritämnen, och så är det av rent personliga skäl som jag väljer att läsa den kursen. Den där informationen varade bara i en kvart, så sedan lullade jag och mina fina vänner runt lite på skolan, lite i Linnéparken och liknande. Sedan blev det samhällskunskap med Anna, och precis som väntat så kommer de närmaste veckorna nästan uteslutet handla om valet. Det är rätt gjutet att det året man fyller 18 så är det val, samt att man dessutom har fyllt 18 innan valet. Jag tror jag vet på ett ungefär hur jag ska rösta. Har ett par veckor på mig att läsa på lite, så ska försöka ta en dag till det. En sak som är säker är att jag faktiskt kommer att rösta. Inga soffliggarfasoner här inte!

Jag vet inte riktigt hur de tänkte när de bestämde sig för att vi skulle ha lunch på skolan. Maten är under all kritik. Den är nästan värre än högstadiematen, och då mina damer och herrar, är det illa. Katastrofalt dåligt. Något som är så äckligt kan ju knappast vara näri
ngsrikt. Idag bjöds vi på slemmig potatis (det blev bokstavligt talat snigelspår på tallriken...), köttbullar och någon smaklös brunsås. Tur för mig att jag har tappat förmågan att känna hunger... Efter lunch var det historia. Jag är lite besviken på klassen för deras svaga intresse för historia. Det verkar bara vara jag som är aspepp på att äntligen få läsa historia igen! Ända sedan nian har jag varit utan det, inte okej. Jag vet redan vad jag ska göra som slutarbete i kursen också. Eller snarare så är det så att jag måste bestämma mig, för jag har ett par olika teman som jag vill göra. Men jag är ganska säker på vilket av dem det blir. Ser ni, jag är fruktansvärt nördig egentligen!

Efter skolan (vi fick sluta ungefär 45 minuter tidigare) gick jag, Lulu, Lukas och Mauritz till Lagerhaus, mest på impuls, men jag är glad att vi gjorde det. Jag hittade världens sötaste ljuslyktor och en minst lika söt vas som kommer bli asfina på mitt rum. Jag köpte det direkt, utan att blinka. Nöjd med dagen åkte jag hem, däckade i soffan och nu ska jag försöka städa fram min da
tor så att jag kan spela lite The sims 2. Det var rätt länge sen nu. Typ en vecka...

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar