tisdag 20 april 2010

Foucaults Pendel av Umberto Eco

"Efter stängningsdags på själva midsommarafton 1984 låter förlagsredaktören Casaubon frivilligt låsa in sig på teknikmuseét Conservatoaire des Arts et Métiers i Paris. Där begrundar han vad som fört honom dit och vad som kan ha hänt med hans vän och förlagsmedarbetare Belbo.
Tillsammans har de två roat sig med att studera några ockulta sällskap och låtsas avslöja deras plan på att ta över världsherraväldet. Undan för undan tycks förnöjelsen bli blodigaste allvar. Belbo och Casaubon har satt dunkla krafter i rörelse."

En bok som pappa valde åt mig (eftersom jag kan läsa allt och alltid får sådan beslutsångest över vad jag ska läsa så ber jag antingen mamma, pappa eller Sanne att välja en bok de tycker att jag ska läsa. När jag ska läsa en bok ur min egen bokhylla ber jag Lukas plocka en, vilken om helst. Rejäl beslutsångest, med andra ord), och jag måste erkänna att den knappast kvalar in på min topp 10 över bästa böcker jag läst. Den är svår, riktigt svår, och det fanns sidor där jag inte begrep någonting, knappt ett ord med tanke på att det titt som tätt skrivs på diverse andra språk än svenska (förstod en del då det var på franska, även om den franska jag lärt mig inte direkt har med ockulta sällskap att göra). Den här boken kan vara intressant om man vet mer om ämnet, men för mig var den mest tung. Dock hoppas jag att jag har lärt mig någonting från de 645 sidorna, eftersom mitt slutarbete i religion ska handla om ockultism. Men vad ska jag säga... 2 av 5.

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar