måndag 28 juni 2010

Middlesex av Jeffrey Eugenides

"Familjen Stephanides är en till synes helt vanlig grekisk-amerikansk familj. Men huvudpersonen Calliope vet att farfar och farmor egentligen är syskon och att det är orsaken till att hon själv är både kvinna och man. Genom denna tragikomiska familjehistoria med sexuella förvecklingar berättas också historien om det moderna Amerika: från massinvandringens ström av fattiga, rädda och sargade människor, över 20-talets förbudstid och sextiotalets raskonflikter in i vår egen tid."

Jag läste egentligen ut den här boken dagen innan vi åkte till USA, men då hann jag inte skriva någonting om den, och med tanke på hur bra den är så förtjänar den faktiskt ett par meningar. Den kanske låter rätt skruvad när man läser texten på baksidan; att farföräldrarna är syskon, hermafrodit etc. men ju mer du läser, desto mer naturligt framstår det. Att alla kan bli kära i alla, att man kanske inte alltid är den man själv eller andra tror att man är. Jag kunde inte sluta läsa. Jag satt timmar i sträck och läste sida efter sida efter sida. Det är något med hur författaren presenterar karaktärer och händelser. Hur han blandar det bisarra med det som betraktas som normalt. Genialt. Läs den, det är det enda jag kan säga!

take care / s.pehrson

1 kommentar:

  1. låter sjukt spännande. jag lånar den av dig någon gång, om det är okej!?

    SvaraRadera