tisdag 24 november 2009

Luftslottet som sprängdes

Tredje och sista delen i Stieg Larssons Millennium-trilogi har premiär på fredag, men som den bionörd jag är så såg jag den idag på en exklusiv förhandsvisning som SF så fint kallar det. Och som den boknörd jag är så håller jag fast vid att boken är alltid bättre än filmen, så även i detta fall. Filmen var suverän, trots att de två tidigare filmerna innehåller mer action och känns lite mer häftiga, så är den sista filmen ingen besvikelse. Tvärtom så blev jag imponerad över hur psykologiskt actionladdad den var, det hade de lyckats bra med! Men som sagt, boken är en ren omöjlighet att översätta till rörlig bild i perfektion, men jag är nöjd.

Nu ska jag ta mig i kragen och läsa 25 sidor litteraturhistoria, närmare bestämt litteraturhistoria rörande medeltiden. Jag kan väl erkänna att jag kunde varit mer peppad, men ett prov är ett prov och då det är 80 sidor att ta sig igenom (så mycket har jag aldrig haft att läsa inför ett prov, så det känns tungt) känns det bra att börja i tid och läsa lite varje dag. Studieteknik har egentligen aldrig varit min grej, inte plugga över huvud taget, men jag gör ett försök den här gången och så får vi se vad resultatet bli. Jag är dock imponerad över mig själv hittils, för igår satt jag minsann med den förbannade boken till klockan tre på natten, och som tack så missade jag första halvan utav mattelektionen. Dåliga saker händer bra människor, så är det bara.

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar