fredag 26 mars 2010

Linnea och Jennifer

Jag såg precis Uppdrag gransknings inslag om de två våldtäkterna utanför Örnsköldsvik. Innan jag såg det hade jag knappt några åsikter om saken, för det enda jag hade sett om det var tidningsrubriker, facebookgrupper och liknande, men nu när jag faktiskt har sett inslaget är jag bara förbannad. Hur i helvete kan folk, i synnerhet vuxna, bete sig på det viset? Vad har de för rätt att sprida alla dessa rykten om tjejerna, att våldtäkterna bara skulle vara ett påhitt för att de skulle tjäna pengar eller för att hämnas? Är det verkligen ingen, INGEN, som har tänkt på vad de här stackars tjejerna får gå igenom med alla dessa rykten, alla dessa hemska saker som folk skriver om dem på internet, och värst av allt; att ingen tror på dem. Att ingen agerar, att ingen lyssnar eller stöttar. Inte ens skolan agerade. "De agerade neutralt" som de sa i inslaget. Och den här jävla prästen! När han får höra att killen har begått en andra våldtäkt säger han "stackars kille...". Flickan då? Nej, henne är det ingen som bryr sig om. Ingen som tror på. Jag är bara så förbannad. Hur kan det få gå till såhär? Jag hoppas bara att alla de som varit inblandade i ryktesspridningen om tjejerna får vad de förtjänar. Att de skäms. För det fan inte okej att bete sig såhär när man egentligen inte vet vad som faktiskt har hänt.

För er som inte har sett inslaget så finns det här. Se det!

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar