tisdag 1 december 2009

World Aids Day

Idag upplyste vår engelsklärare oss om att det idag är World Aids Day, något som jag inte hade en susning om. Dock tycker jag det är ett väldigt bra initiativ att ge en så pass spridd sjukdom som hiv/aids en egen dag, för folk behöver påminnas om vad det innebär och hur många det faktiskt är som är drabbade. 40 miljoner människor, det är en del.

Vi fick se en föreläsning med en kvinna som varit i Zimbabwe och fotograferat folk som lever med hiv/aids, och jag var nästan på väg att gå ut ur klassrummet. Det var hemskt. Jag fick tårar i ögonen men kunde ändå inte vända bort huvudet. Alla dessa barn som är föräldralösa, alla dessa människor som dör på grund av denna sjukdom, det är fruktansvärt. Det är inget skämt, det är ett världsomfattande problem.

Man kan läsa mer på http://www.worldaidsday.org/, och där står en hel del bra saker, så jag rekomenderar att ni i alla fall går in och kollar.

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar