måndag 24 maj 2010

Hjälp!

Jag skulle bli väldigt, väldigt glad och tacksam om alla som läser min blogg, oavsett om det är varje dag eller om det här är första gången, kunde svara på ett par frågor. Frågorna handlar om min dialekt, och jag kommer använda svaren som underlag för en diskussion angående dialekter i kursen språksociologi som vi för tillfället sysslar med på svenskan. Mamma, du behöver inte svara, för du kommer få specialskrivna frågor.

1. Tycker du att jag pratar konstigt jämfört med andra från Lund/Skåne? Varför?
2. Om du inte visste vart jag kom ifrån, vart skulle du gissa att jag kom ifrån?
3. Första gången du hörde mig prata, reagerade du då på någonting i min dialekt?

Om du nu inte har hört mig prata är dessa frågor givetvis inte så lätta att svara på, så då förlåter jag er. Men ni som faktiskt har haft både ett och annat samtal med mig, ni måste svara! Så det så.

take care / s.pehrson

8 kommentarer:

  1. 1: Jämfört med Skåne, ja, jämfört med Lund, nej. Finns inte en människa som bor i Lund och pratar riktig skånska, true story!
    2: Mars. Nej, men typ lite uppåt i landet. Eller att du typ flyttat runt och fått influenser överallt ifrån.
    3: Dina R såklart. Går inte att missa.

    SvaraRadera
  2. 1. Skåne? Eh, JA! Lund? JA. Egentligen. Folk som pratar akedemisk lundensiska kommer inte från Lund!!! Albin har souo fel. Eller ja, riktiga skåningar kanske inte har råd att bo i Lund. EHHHHH.
    2. Ranelids sommarstuga?
    3. RRRRRRRRRRanelid?

    SvaraRadera
  3. 1. Du pratar inte skånska men det gör dock ingen i Lund så överraskande är det inte. Men du pratar helt klart annorlunda än folk i andra delar av Skåne som har utpräglad dialekt.
    2. Uppåt landet, i Stockholmsområdet. Men att du ändå inte bott där på ett tag och blivit influerad av andra dialekter.
    3 R:en.

    Haha, det var det intrycket jag fick i alla fall!

    SvaraRadera
  4. 1. Svar: Ja. Den skiljer sig märkbart från den generella skånskan. Även om det finns olika skånska dialekter (lundensiska, trelleborgska, malmöitiska, kristianstad etc.) så tycker jag inte mig finna några likheter i någon av dem.
    2. Svårt. Med tanke på dina r skulle jag nog gissa Lund men med dialekten i helhet i åtanke så skulle jag tippa längre upp i landet. Borås är väl min första gissning.
    3. Nä det tror jag inte. Det var ett tag sen. Inget jag noterade dock. So you'r doin' good m8 :)

    SvaraRadera
  5. 1. Nej, eller kanske liiite mer skånska än andra lundabor nu när jag tänker efter. Men inte jämfört med skåningar.
    2. Hmm beror ju på vad jag själv snackar för dialekt, men skåne iaf.
    3. Nopp nopp, eller kanske att du pratar mer skånska än Sanne ^^

    SvaraRadera
  6. 1. Ja lite annorlunda, kanske lite mer göteborgska? de e svårt att förklara, någon blandning. men alla i lund pratar väldigt olika.. men diggar din dialekt helt klart!
    2. Hm kanske mer uppåt landet.. typ.. nej de var svårt. kanske göteborg?..xD de va länge sen jag hörde dig prata såå :(
    3. Ja, att du pratade väldigt gulligt... och du har rrroliga R..:D och de va exakt så jag trodde du skulle prata när vi hade kontakt innan :D.

    SvaraRadera
  7. 1. den skiljer sig ja! för du har annorlunda R
    2.jag vet inte. jag suger på att placera dialekter
    3. jag vet inte. jag reagerade inte så mycket, för din dialekt är ju liksom inte extrem på något sätt

    SvaraRadera
  8. 1. Säger som Albin: jämfört med skåne, ja, jämfört med lund, nej
    2. Möjligtvis att jag skulle gissa karlskrona.. eller nä, de har för knäppa r där. du har en sån blanddialekt, skulle nog trott att du flyttat runt en hel del, fast att du bott i skåne så pass länge att du tagit till dig vår satsmelodi.
    3. Möjligtvis att jag reagerade på r:en, men det är inget jag minns

    SvaraRadera