fredag 2 oktober 2009

"Utbränd" gratisarbetare

Det har varit en bra dag, väldigt bra faktiskt. Efter skolan drog jag ner på stan för att köpa den där väskan som jag yrade om innan, och på väg dit träffade jag på Lulu, som gjorde mig sällskap. Jag blev dessutom helt omotiverat anklagad av en gammal gubbe som påstod att "vackra flickor som du ska inte ha så mycket metall i ansiktet". Varför händer sådant alltid mig? Och varför skickar snubben som jobbade hos oss igår en massa sms till mig där han skriver att jag har vackra ögon? Varför jag? Hur som helst, jag fick köpt väskan, samt en liten gosedjurspanda till mamma, som en liten krya-på-dig-present, typ. Det blev dock ingen längre tur på stan med tanke på vädret. Ösregn och iskalla vindar är inte det ultimata shoppingvädret direkt, så jag åkte hem.

När jag kom hem blev det lite myspys med familjen samt en nybakad äppelpaj som min syster tagit sig tid att göra. Det kändes otroligt bra att ha mamma hemma igen, även om det inte är helt okej med den gipsade handen. Jag bjöd dessutom med pappa på ett äventyr till Stockholm! Han ska nu med mig och se Placebo, och vi ska bo på ett sött litet vandrarhem i centrala Stockholm, ett vandrarhem som vi har bott på en gång tidigare och som var hur bra som helst. Det kommer bli fantastiskt, jag menar, äventyr med pappa, det kan inte bli mycket bättre! Så imorgon ska biljetter och rum på vandrarhemmet bokas, och om någon vecka bokar vi bussbiljetter. Det visade sig att det är billigare med buss än med tåg, och de där extra timmarna som de tar med buss är inte så himla farligt. Kanske värre för pappa med tanke på hans rygg, men han har förmodligen varit med om värre...

Jag har även hunnit med att färga min systers hår, så nu är det grönt och orange, väldigt fräckt. Jag slänger upp en bild på lördag, för då har jag blivit anlitad att ta porträttbilder på henne och Henrik, och som betalning för det får jag ett choklad. Helt okej betalning faktiskt, jag kan ju inte kräva så mycket av min fattiga lillasyster. Och inte nog med det, jag har jobbat! Lite över elva begav jag mig till jobb för att ta en cigarett med Jenny, men det blev lite jobb också. Hjälpte Jenny lite inför FOR:en som är imorgon och på lördag. Åter igen kommer det en massa höjdare som ska kolla allting, exakt allting, och allting, exakt allting måste vara tipptopp. Jag jobbade dock gratis, men det är så värt det, tro det eller ej.

Nu ska jag krypa ner i min stora säng, bredvid min underbara Lukas som somnat för länge sedan. Imorgon är det "ledigt" för min del, då hela dagen är avsatt för att fotografera. Jag ska dock passa på att åka ner till stan, gå på banken (igen) och därefter ska jag jobba ett par timmar. Jag ska ta med kameran till jobb så att jag kan påbörja fotouppgiften, ska bli spännande att dokumentera mitt eget jobb! Nej, nog babblat, sängen väntar!

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar