söndag 26 juli 2009

Shantaram

Jag fick lite tid över mellan all städning och diverse andra saker som ska fixas, så jag passade på att läsa det sista kapitlet i Shantaram. Jag måste säga att det är utan tvekan en utav de bästa böcker jag någonsin har läst, och definitivt en utav de mest välskrivna.

Boken handlar om en man som rymmer från ett australiensiskt fängelse och som på falskt pass lyckas ta sig till Bombay i Indien. Där bygger han upp ett liv med vänner, jobb inom maffian och mer därtill, allt utan att avslöja vem han egentligen är. Det som är så otroligt med den här historien, är att allting är sant. Allting har hänt författaren, varenda litet ögonblick är taget direkt ur hans liv, och det är det som gör boken så otroligt fascinerande. Jag fastnade direkt för handlingen, och jag har sträckläst flera kapitel hur många kvällar som helst, och det är verkligen som det står på baksidan, boken är verkligen ett 900 sidor långt läsäventyr!

Jag måste även ge en eloge till författaren, Gregory David Roberts (eller Lin, som han kallas i Bombay) för hans otroligt vackra språk. Varje mening är en språklig njutning, och hans kärlek till Bombay och människorna som lever där går inte att ta miste på då han med sina överväldigande beskrivingar ger läsaren en bild utav dem. Den här boken är ett måste i varje bokmals bokhylla!

take care / s.pehrson

1 kommentar:

  1. I varje bokmals bokhylla sa du? Jag borde läsa den då :) är den relativt ny eller hittar man den på bibblan?

    Sophia
    http://sophiathelin.blogg.se

    SvaraRadera