fredag 21 augusti 2009

Första dagen i skolan

Första dagen i skolan är nu avklarad, och jag tror inte att det kunde ha gått bättre! Det var givetvis jättekul att träffa alla igen efter sommaren, även om jag har träffat de flesta i alla fall en gång, men att träffa alla på en och samma gång i en miljö som vi alla trivs med är ändå något extra. Dock samlades vi aldrig klassvis, för i stället så slängdes vi in i våra profilklasser, som för min del är foto. Vi är totalt 16 elever på foto, varav tre killar och resten tjejer, och alla killar är från min vanliga klass, och så är vi både tvåor och treor.

Vi började med lite mingel, där vi skulle ta reda på en udda grej om varje person, och man fick reda på en hel del faktiskt! Jag fick till exempel reda på att min fotolärare Emma är utbildad restaurangchef inom McDonald's och dessutom har Sverigerekord i timförsäljning i kassan. Hur coolt är inte det? Jag ska lätt försöka slå hennes rekord, även om det i princip är omöjligt att komma upp i över 6000 kronor i en kassa på en timme hos oss på Norra Fäladen, men det är i alla fall ett mål. Hur som helst, därefter skulle vi berätta vad vi fått reda på, och sedan blev det lunch. Jag har faktiskt saknat maten på Tegnérs, så det kändes härligt att vara tillbaka, trots att maten idag kanske inte var alltför fantastisk.

Alla profiler slutade efter lunch, förutom just foto, för vi började stenhårt med planering inför fotoresn som vi ska göra i slutet på nästa termin. Vi fick skriva ner vars ett drömresmål samt ett lite mer realistiskt resmål. Mitt drömresmål var Japan, och det realistiska var en roadtrip genom Italien. Sedan sammanställdes alla önskemål och det var en imponerande lista. Allt ifrån Japan till USA till Afrika, helt otroliga resmål som man verkligen vill uppleva! Vi satsar givetvis på ett drömresmål, men vi har de realistiska resmålen som någon slags backup ifall vi inte skulle få in tillräckligt med pengar. Sedan började planeringen för hur vi ska få in pengar till en sådan här resa, och till en början ska vi sälja kakor, anordna loppis på Södra Esplanaden och ansöka om stipendier, och när vi sedan kommit igång mer med fotograferandet så ska vi anordna utställningar, sälja foton och lite mer som har med foto att göra. Jag och Danne är några utav dem som håller i loppisen, och vi ska köra igång redan den 12 September. Det känns sjukt härligt att vi kör igång direkt, så det inte blir något slackertempo.

Efter skolan stannade jag först med tre tjejer från trean och rökte lite, och sedan drog jag ner till stan och Tiger. Där inhandlade jag en huvudmassagegrej (min nya kärlek, förlåt Lukas!) och fyra ramar. När jag skulle ta bussen hem så träffade jag Philip från jobb på Botulfs, så jag tog bussen med honom och följde med honom in på jobb. Jag passade på att skaffa en ny skjorta, eftersom mamma har lyckats missfärga min andra i tvätten, samt hälsa på älskade Jenny. Jag tog bussen hem, även om det förmodligen hade tagit ungefär lika lång tid att gå hem, men det regnade och jag hade dessutom en bussbiljett som var giltig i en hel kvart till.

Nu är jag hemma och jag är i princip slutkörd! Jag kommer definitivt sova gott i natt, det kan jag lova. Imorgon är det jobb som gäller, 10-16.30.

take care / s.pehrson

PS. Om ni är nyfikna på vad vi pysslar med i skolan och inte tycker att min blogg ger tillräckligt med detaljer, så kan ni kolla in vår "skolblogg" : http://lbsfotolund.blogspot.com . Där finns till och med en bild på mig, om det gör er mer intresserade! Det är dock en hemsk bild, men ändå...

2 kommentarer: