fredag 21 augusti 2009

Varför sova?

Jag började fundera på just sömn för en stund sedan, och allting pågrund av Lukas. Han är alltid trött, och jag är aldrig trött, så det slutar alltid med att jag sitter uppe flera timmar efter att han har somnat och gör absolut ingenting vettigt. Han frågade mig varför jag aldrig är trött, och givetvis är jag trött ibland, men ofta så förtränger jag det och inbillar mig själv och alla andra att jag är pigg och glad. Varför? För att jag hatar att sova, egentligen. Det känns som om jag slösar bort mitt liv om jag sover, som om jag skulle kunna göra så mycket annat under den tiden som jag i stället spenderar på att ligga i min säng. Jag gillar helt enkelt inte att slösa bort värdefull tid.

Men har du några problem när du sover då, blev Lukas nästa fråga, och nej, det har jag visserligen inte. Däremot tror jag inte att lösningen på mina problem i vakna livet kommer fortare utav att jag ligger och drömmer mig bort till en annan värld. Problem är verkliga, och de finns kvar nästa morgon när man vaknar, det är inget som försvinner över en natt. Jag blir dessutom väldigt stressad då jag har problem, vilket leder till ännu mindre sömn än de 4-5 timmar jag i genomsnitt har en vanlig vardag, så därför föredrar jag att lösa mina problem så fort som möjligt, så att de inte utgör ett problem för min redan drabbade sömn.

För tillfället njuter jag utav livet. Jag är dock lite stressad över att jag har två tider på jobb som jag antingen måste bli av med eller få uppskjutna med en halvtimme, och tro det eller ej, men det är i princip det enda jag tänker på för tillfället. Jag stressar upp mig, vill ta tag i det så fort som möjligt, inser att jag inte kan, försöker övertala mig själv att försöka få ett par timmars sömn, men misslyckas. Bara en sådan sak påverkar min sömn något brutalt, och ja, det är sjukt att det ska behöva vara så, men så är det.

Jag ska försöka läsa mig till sömns, eller läsa tills jag inser att om jag inte slutar så kommer boken att ta slut. Eller se en film, och ännu en, och ännu en, tills jag somnar. Heja mig!

take care / s.pehrson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar